SCHEMATY GOTYCKIE W PROZIE ANDRZEJA SAPKOWSKIEGO
20 marca 2017 r. uczniowie dwóch klas humanistycznych: II E oraz III E uczestniczyli w prelekcji dr. Roberta Pysza - prodziekana ds. Studenckich i Promocji, wykładowcy Wydziału Humanistyczno-Społecznego bielskiej Akademii Techniczno-Humanistycznej.
Mieli okazję nie tylko przypomnieć sobie termin gotycyzm, ale przede wszystkim uświadomić sobie jego znaczenie w kulturze. Dr Pysz, przedstawił istotę zjawiska gotycyzmu, jako artystycznego wyobrażenia makabry i niesamowitości w danej scenerii, którego twórcy dążyli do przywrócenia rangi i znaczenia utworom i budowlom pochodzącym ze średniowiecza. Prądowi nadano nazwę gotycyzmu, gdyż tradycje średniowieczne były wiązane przede wszystkim z gotyckim stylem architektonicznym.
Na początku uczestnicy wykładu przyjrzeli się temu zjawisku w odniesieniu do literatury drugiej połowy XVIII w. , kiedy to pojawiły się gotyckie powieści grozy. Przedstawiały one niesamowite, mrożące krew w żyłach historie, a ich scenerią było najczęściej ponure średniowieczne zamczysko z głębokimi lochami, po których snuły się duchy i upiory.
Podczas wykładu prelegent omówił także funkcjonowanie gotycyzmu w kinematografii, na przykładach takich dzieł jak ,,Koszmar z ulicy wiązów” W. Crasena 1984 r., czy ,,Lśnienie” S. Kubricka 1980 r., których twórcy - dla zbudowania nastroju grozy – stosują anizotropowość przestrzeni.
Dr Pysz odniósł się także do modelu narracji szkatułkowej, czyli „powieść w powieści” – niekończącego się labiryntu narracyjnego w powieści „Rękopis znaleziony w Saragossie” Jana Potockiego” oraz do jej filmowej adaptacji w reż. Wojciecha Jerzego Hasa (1964 r.).
Dzięki wykładowi uczniowie mogli więc bliżej poznać zjawisko gotycyzmu oraz przekonać się, jak - na różne sposoby - jego elementy są wciąż obecne we współczesnej literaturze (saga o Wiedźminie Sapkowskiego) oraz w kinematografii.
Aleksandra Kubisa III E