Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

PERSPEKTYWY I ZAGROŻENIA TRANSHUMANIZMU

17 kwietnia miało miejsce ostatnie wydarzenie organizowane w ramach projektu edukacyjnego „Project: Progress”, debata pt. „Rok 2100” na temat transhumanizmu – ruchu intelektualnego, postulującego możliwość i potrzebę wykorzystania nauki i techniki do przezwyciężenia ludzkich ograniczeń i poprawy kondycji ludzkiej.

Debata odbyła się na Akademii Techniczno – Humanistycznej dzięki uprzejmości prodziekana Wydziału Humanistycznego  dr Roberta Pysza, który udostępnił zespołowi aulę. W debacie brały udział dwie klasy z IV LO im. KEN w Bielsku – Białej oraz klasa z ZSTiH w Bielsku-Białej.

Problem rozpatrywany w czasie debaty – czy transhumanizm jest nurtem dającym możliwości, czy wiążącym się z zagrożeniem – przeanalizowali Hubert Otworowski oraz Aleksander Malcew, członkowie zespołu projektowego, uczniowie kl. If  z IV LO.

Debata pozwoliła rozpoznać obecność idei transhumanizmu w popkulturze, w tym w grach komputerowych, filmach oraz powieściach nurtu science-fiction.

W toku debaty uczniowie poruszyli wiele wątków rozwoju, takich jak: transfer umysłu, modyfikacje ludzkiego ciała przy pomocy wszczepów i cyber-protez; próbowali rozstrzygnąć dylemat sztucznej inteligencji oraz podjęli wiele wątków natury socjologicznej, udowadniając, że transhumanizm ma jednocześnie dwa oblicza – tworzy perspektywę świata idealnego, ale i niesie wiele nieznanych zagrożeń, których nie zna dzisiejsza cywilizacja.

Debata zakończyła się wspólną konkluzją dyskutujących oraz publiczności, która sprowadziła się do stwierdzenia, że ludzkość musi nauczyć się korzystać z technologii, by móc zapobiec niebezpieczeństwom przyszłości.