PERSPEKTYWY I ZAGROŻENIA TRANSHUMANIZMU
17 kwietnia miało miejsce ostatnie wydarzenie organizowane w ramach projektu edukacyjnego „Project: Progress”, debata pt. „Rok 2100” na temat transhumanizmu – ruchu intelektualnego, postulującego możliwość i potrzebę wykorzystania nauki i techniki do przezwyciężenia ludzkich ograniczeń i poprawy kondycji ludzkiej.
Debata odbyła się na Akademii Techniczno – Humanistycznej dzięki uprzejmości prodziekana Wydziału Humanistycznego dr Roberta Pysza, który udostępnił zespołowi aulę. W debacie brały udział dwie klasy z IV LO im. KEN w Bielsku – Białej oraz klasa z ZSTiH w Bielsku-Białej.
Problem rozpatrywany w czasie debaty – czy transhumanizm jest nurtem dającym możliwości, czy wiążącym się z zagrożeniem – przeanalizowali Hubert Otworowski oraz Aleksander Malcew, członkowie zespołu projektowego, uczniowie kl. If z IV LO.
Debata pozwoliła rozpoznać obecność idei transhumanizmu w popkulturze, w tym w grach komputerowych, filmach oraz powieściach nurtu science-fiction.
W toku debaty uczniowie poruszyli wiele wątków rozwoju, takich jak: transfer umysłu, modyfikacje ludzkiego ciała przy pomocy wszczepów i cyber-protez; próbowali rozstrzygnąć dylemat sztucznej inteligencji oraz podjęli wiele wątków natury socjologicznej, udowadniając, że transhumanizm ma jednocześnie dwa oblicza – tworzy perspektywę świata idealnego, ale i niesie wiele nieznanych zagrożeń, których nie zna dzisiejsza cywilizacja.
Debata zakończyła się wspólną konkluzją dyskutujących oraz publiczności, która sprowadziła się do stwierdzenia, że ludzkość musi nauczyć się korzystać z technologii, by móc zapobiec niebezpieczeństwom przyszłości.