Perły baroku maltańskiego - Scenariusz lekcji języka polskiego
Scenariusz lekcji języka polskiego
Autorki: Renata Maślanka
Przedmiot: język polski
Temat: Perły baroku maltańskiego – konkatedra św. Jana w Valletcie, Ścięcie św. Jana Caravaggia.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne: I. Kształcenie literackie i kulturowe.
- Kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów.
- Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces.
- Rozumienie konieczności zachowania i rozwoju literatury i kultury w życiu jednostki oraz społeczeństwa.
- Rozróżnianie kultury wysokiej i niskiej, elitarnej i popularnej oraz dostrzeganie związków między nimi.
- Kształcenie umiejętności czytania, analizowania i interpretowania literatury oraz innych tekstów kultury, a także ich wzajemnej korespondencji.
- Kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym.
- Kształcenie umiejętności rozumienia roli mediów oraz ich wpływu na zachowania ipostawy ludzi, a także krytycznego odbioru przekazów medialnych oraz świadomego korzystania z nich.
- Budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka.
- Kształcenie językowe.
- Pogłębianie funkcjonalnej wiedzy z zakresu nauki o języku.
- Wzbogacanie umiejętności komunikacyjnych, stosowne wykorzystanie języka w różnych sytuacjach komunikacyjnych.
- Uwrażliwianie na piękno mowy ojczystej, wspomaganie rozwoju kultury językowej, doskonalenie umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną.
III. Tworzenie wypowiedzi.
- Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.
- Wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych. 3. Kształcenie umiejętności formułowania i uzasadniania sądów na temat dzieł literackich oraz innych tekstów kultury.
- Rozwijanie umiejętności tworzenia tekstów o wyższym stopniu złożoności.
- Samokształcenie.
- Rozwijanie zainteresowań humanistycznych.
- Doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, w tym zasobów cyfrowych, oceny ich rzetelności, wiarygodności i poprawności merytorycznej.
- Kształcenie nawyków systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania oraz syntezy poznanego materiału.
- Umacnianie postawy poszanowania dla cudzej własności intelektualnej.
- Rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną w poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystywaniu pozyskanych informacji.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe: I. Kształcenie literackie i kulturowe.
- Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych,
- odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
- odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów kultury popularnej, stosuje kryteria pozwalające odróżnić arcydzieło od kiczu.
- Kształcenie językowe:
- Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
II.1.1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi,
II.1.3) rozpoznaje argumentacyjny charakter różnych konstrukcji składniowych i ich funkcje w tekście, wykorzystuje je w budowie własnych wypowiedzi, II.2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
II.2.7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym, odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
- Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
- posługuje się różnymi odmianami polszczyzny w zależności od sytuacji komunikacyjnej,
II.3.7) stosuje zasady etyki wypowiedzi, wartościuje wypowiedzi językowe, stosując kryteria, np. prawda – fałsz, poprawność – niepoprawność,
II.3.9) stosuje zasady etykiety językowej w wypowiedziach ustnych i pisemnych odpowiednie do sytuacji, II.4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
- stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy, pisowni zakończeń -ji, -ii, -i, zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-, pisowni przyimków złożonych, pisowni nosówek (a, ę) oraz połączeń om, on, em, en, pisowni skrótów i skrótowców,
- wykorzystuje składniowo-znaczeniowy charakter interpunkcji do uwypuklenia sensów redagowanego przez siebie tekstu,
- Tworzenie wypowiedzi.
III.1. Elementy retoryki. Uczeń:
III.1.1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych,
- rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych, i stosuje je we własnych tekstach, III.2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
III.2.1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie, III.2.2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki,
III.2.4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji,
- w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów,
- stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu, potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe,
- wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
- Samokształcenie.
IV.1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska,
- korzysta z literatury naukowej lub popularnonaukowej,
- sporządza bibliografię i przypis bibliograficzny, także źródeł elektronicznych,
- dokonuje krytycznej selekcji źródeł,
- wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny,
- gromadzi i przetwarza informacje, sporządza bazę danych,
- korzysta z zasobów multimedialnych, np. z: bibliotek, słowników on-line, wydawnictw e-book, autorskich stron internetowych, dokonuje wyboru źródeł internetowych, uwzględniając kryterium poprawności rzeczowej oraz krytycznie ocenia ich zawartość.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Kształcenie literackie i kulturowe.
- Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: 5) rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce.
Kształtowane kompetencje kluczowe
- kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
- kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
- kompetencje cyfrowe,
- kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,
- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji (językiem ucznia):
- Wymienisz główne cechy architektury baroku.
- Omówisz ce hy malarstwa barokowego.
- Scharakteryzujesz barokową architekturę sakralną i świecką.
- Wskażesz wybrane zabytki sztuki barokowej.
- Przygotujesz maturalną wypowiedź monologową w odniesieniu do zadania niejawnego (z wyposażeniem ikonicznym) na maturę ustną.
Cele operacyjne. Uczeń:
- podaje cechy barokowej architektury i malarstwa;
- charakteryzuje barokową architekturę sakralną i świecką;
- wymienia przykłady podanej architektury;
- wyjaśnia efekt zatarcia granic między różnymi dziedzinami sztuki.
Metody i techniki nauczania:
- metoda poglądowa;
- rozmowa kontrolowana;
- metoda ćwiczeń przedmiotowych;
- praca z tekstem kultury.
Formy zajęć
- praca indywidualna;
- praca w grupach;
- praca całego zespołu klasowego; analizowanie dzieł sztuki;
- samokształcenie. Środki dydaktyczne
- komputer z głośnikiem i dostępem do internetu;
- zasoby multimedialne zawarte na portalu YouTube.
Przebieg zajęć (2x45 minut lub 3x45 minut)
Lekcja 1.: Perła baroku maltańskiego – konkatedra św. Jana w Valetcie. Faza wstępna
- Uczniowie w ramach zadania domowego oglądają film dostępny na portalu YouTube i sporządzają słowniczek angielsko-polski, zawierający terminologię, pozwalający zrozumieć użyte w filmie pojęcia.
- Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.
- Nauczyciel objaśnia termin barok. Wskazuje źródłosłów i ramy czasowe oraz cechy barokowej sztuki, korzystając z załączonej prezentacji. Uczniowie zprowadzą notatki.
Faza realizacyjna
- Nauczyciel wskazuje i omawia cechy architektury barokowej, korzystając z załączonej prezentacji. Uczniowie prowadzą notatki.
- Uczniowie oglądają film przedstawiający wnętrze konkatedry św. Jana i sporządzają listę cech stylu barokowego, które uda im się rozpoznać i nazwać:
https://www.youtube.com/watch?v=SfnjxDLFDqc
- Uczniowie oglądają krótki film na temat konkatedry św. Jana w Valletcie: https://www.youtube.com/watch?v=yYbxYZ8uEGc
- Nauczyciel opisuje wnętrze konkatedry z wykorzystaniem prezentacji.
- Uczniowie otrzymują słowniczek przygotowany w grupach w ramach projektu (zadanie domowe np. w Classroomie lub wykonane tradycyjnie), dzięki któremu dobrze zrozumieją terminologię użytą w filmie.
- Uczniowie oglądają film z zasobów (dostępny na portalu YouTube) i wskazują cechy stylu barokowej architektury na przykładzie konkatedry św. Jana w Valletcie.
- Uczniowie poznają inne przykłady baroku maltańskiego w architekturze (por. Prezentacja:
slajdy 45-51).
- Nauczyciel podaje opcje zadania domowego dla chętnych.
- Nauczyciel zapowiada, że tematem kolejnych zajęć będzie malarstwo barokowe na przykładach dzieł Caravaggia i zleca obejrzenie filmów oraz sporządzenie słowniczków.
Lekcja 2.: Perła baroku maltańskiego – Ścięcie św. Jana Caravaggia. Faza wstępna
- Uczniowie w ramach zadania domowego oglądają filmy dostępne na portalu YouTube i sporządzają słowniczek angielsko-polski, zawierający terminologię, pozwalający zrozumieć użyte w filmie pojęcia.
- Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.
- Uczniowie sporządzają notatkę na temat malarstwa barokowego na podstawie wykładu nauczyciela (prowadzonego z wykorzystaniem załączonej prezentacji).
Faza realizacyjna:
- Uczniowie oglądają film Meet Caravaggio - Behind The Scenes - St John's Co-Cathedral dostępny na portalu YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ucbvrQGKIEI&t=73s
- Uczniowie oglądają film Caravaggio, On the Run in Malta (całość ok. 18 minut lub fragm.
The altarpiece min. 12:31-16:14) dostępny on-line: https://www.youtube.com/watch? v=ScSA7H7sG_w&t=211s
Jeśli uczniowie oglądać będą całość, warto zadać wcześniej zadanie przygotowanie słowniczka, dzieląc film na rozdziały (ok. 5 minutowe):
- I: Story gr. II: Malta; gr. III: The Knights gr. IV: The portrait gr. V: The vignecourt wszyscy: The altarpiece gr. VI: The escape
[jeśli nauczyciel zaplanuje realizację tematu na 3 jednostki lekcyjne] lub (wersja krótsza ok. 8-minutowa):
Uczniowie oglądają film: Caravaggio at St John's Co-Cathedral, Malta https://www.youtube.com/watch?v=TQMubsJhwiI
- Uczniowie wykorzystują zdobytą wiedzę, dokonując w grupach 4-osobowych analizy i interpretacji obrazu Caravaggia Ścięcie św. Jana.
- Uczniowie mogą też skonfrontować swoje ustalenia z wnioskami nauczyciela lub (w wersji przewidzianej na 3 jednostki lekcyjne) eksperta - historyka sztuki prof Johna T. Spike'a:
CARAVAGGIO: THE BEHEADING OF ST JOHN THE BAPTIST | INTERVIEW WITH PROF. JOHN T. SPIKE
Film dostępny on-line: https://www.youtube.com/watch?v=Hp0e7N0mIF0 Faza podsumowująca
- Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów o wypowiedzi, korygując ewentualne błędy merytoryczne i /lub językowe i stylistyczne.
- Nauczyciel wskazuje mocne strony wypowiedzi uczniowskich, ale i dopełnia je, jeśli zajdzie taka konieczność.
Zadanie domowe Obowiązkowe:
Uczniowie samodzielnie interpretują obraz Caravaggia Święty Hieronim. Jest to zadanie doskonalące kompetencje maturalne, więc obraz traktujemy jako wyposażenie do niejawnego zadania ikonicznego:
Czym może być praca w życiu człowieka? Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego utworu literackiego. lub:
Czy praca może być interesującym motywem tekstu kultury? Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego utworu literackiego.
Dla chętnych / dodatkowe:
Zadanie można wykonać w języku angielskim, jeśli uda się nawiązać współpracę z nauczycielem tego języka obcego w realizacji lekcji.
- Zredaguj folder reklamowy wybranego obiektu architektury baroku maltańskiego (nie może być to już konkatedra).
- Opracuj plan wycieczki do wybranego obiektu architektury baroku maltańskiego zbudowanego lub przedekorowanego zgodnie z założeniami architektury barokowej.
- Opisz wybrane wnętrze maltańskie zbudowane zgodnie z założeniami architektury baroku. Nadaj swojej wypowiedzi poetyckiego charakteru. Materiały pomocnicze
https://www.wga.hu/frames-e.html?/html/c/caravagg/10/62behead.html
Maria Milanowska Caravaggio. Opowieść o tym, który wyszedł z cienia [Dostępny on-line na portalu:] https://niezlasztuka.net/o-sztuce/caravaggio-opowiesc-o-tym-ktory-wyszedl-z-cienia/ https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Aci%C4%99cie_%C5%9Bw._Jana_Chrzciciela
https://rudeiczarne.pl/konkatedra-swietego-jana-w-valletcie-perla-baroku-caravaggio-i-zakonmaltanski/
Filmy na portalu YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=SfnjxDLFDqc https://www.youtube.com/watch?v=yYbxYZ8uEGc https://www.youtube.com/watch?v=ucbvrQGKIEI&t=73s https://www.youtube.com/watch?v=ScSA7H7sG_w&t=211s https://www.youtube.com/watch?v=TQMubsJhwiI https://www.youtube.com/watch?v=Hp0e7N0mIF0
Wskazówki metodyczne do wykorzystania multimediów:
Uczniowie mogą zapoznać się z w/w filmami na portalu You Tube przed lekcją, aby przygotować słowniczek w ramach pracy w grupach (projekt w Classroomie).