Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Perły baroku maltańskiego - Scenariusz lekcji języka polskiego

25-01-2023 12:24 eErasmus - upowszechnianie

Scenariusz lekcji języka polskiego

Autorki: Renata Maślanka

Przedmiot: język polski

Temat: Perły baroku maltańskiego – konkatedra św. Jana w Valletcie, Ścięcie św. Jana Caravaggia.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

Cele kształcenia – wymagania ogólne: I. Kształcenie literackie i kulturowe.

  1. Kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów.
  2. Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces.
  3. Rozumienie konieczności zachowania i rozwoju literatury i kultury w życiu jednostki oraz społeczeństwa.
  4. Rozróżnianie kultury wysokiej i niskiej, elitarnej i popularnej oraz dostrzeganie związków między nimi.
  5. Kształcenie umiejętności czytania, analizowania i interpretowania literatury oraz innych tekstów kultury, a także ich wzajemnej korespondencji.
  6. Kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym.
  7. Kształcenie umiejętności rozumienia roli mediów oraz ich wpływu na zachowania ipostawy ludzi, a także krytycznego odbioru przekazów medialnych oraz świadomego korzystania z nich.
  8. Budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka.
  9. Kształcenie językowe.
  10. Pogłębianie funkcjonalnej wiedzy z zakresu nauki o języku.
  11. Wzbogacanie umiejętności komunikacyjnych, stosowne wykorzystanie języka w różnych sytuacjach komunikacyjnych.
  12. Uwrażliwianie na piękno mowy ojczystej, wspomaganie rozwoju kultury językowej, doskonalenie umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną.

III. Tworzenie wypowiedzi.

  1. Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.
  2. Wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych. 3. Kształcenie umiejętności formułowania i uzasadniania sądów na temat dzieł literackich oraz innych tekstów kultury.
  3. Rozwijanie umiejętności tworzenia tekstów o wyższym stopniu złożoności.
  4. Samokształcenie.
  5. Rozwijanie zainteresowań humanistycznych.
  6. Doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, w tym zasobów cyfrowych, oceny ich rzetelności, wiarygodności i poprawności merytorycznej.
  7. Kształcenie nawyków systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania oraz syntezy poznanego materiału.
  8. Umacnianie postawy poszanowania dla cudzej własności intelektualnej.
  9. Rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną w poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystywaniu pozyskanych informacji.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: I. Kształcenie literackie i kulturowe.

  1. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:

1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych,

  • odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
  • odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów kultury popularnej, stosuje kryteria pozwalające odróżnić arcydzieło od kiczu.
  1. Kształcenie językowe:
  2. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:

II.1.1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi,

II.1.3) rozpoznaje argumentacyjny charakter różnych konstrukcji składniowych i ich funkcje w tekście, wykorzystuje je w budowie własnych wypowiedzi, II.2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:

II.2.7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym, odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.

  • Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
    • posługuje się różnymi odmianami polszczyzny w zależności od sytuacji komunikacyjnej,

II.3.7) stosuje zasady etyki wypowiedzi, wartościuje wypowiedzi językowe, stosując kryteria, np. prawda – fałsz, poprawność – niepoprawność,

II.3.9) stosuje zasady etykiety językowej w wypowiedziach ustnych i pisemnych odpowiednie do sytuacji, II.4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:

  • stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy, pisowni zakończeń -ji, -ii, -i, zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-, pisowni przyimków złożonych, pisowni nosówek (a, ę) oraz połączeń om, on, em, en, pisowni skrótów i skrótowców,
  • wykorzystuje składniowo-znaczeniowy charakter interpunkcji do uwypuklenia sensów redagowanego przez siebie tekstu,
  • Tworzenie wypowiedzi.

III.1. Elementy retoryki. Uczeń:

III.1.1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych,

  • rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych, i stosuje je we własnych tekstach, III.2. Mówienie i pisanie. Uczeń:

III.2.1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie, III.2.2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki,

III.2.4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji,

  • w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów,
  • stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu, potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe,
  • wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
  1. Samokształcenie.

IV.1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska,

  • korzysta z literatury naukowej lub popularnonaukowej,
  • sporządza bibliografię i przypis bibliograficzny, także źródeł elektronicznych,
  • dokonuje krytycznej selekcji źródeł,
  • wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny,
  • gromadzi i przetwarza informacje, sporządza bazę danych,
  • korzysta z zasobów multimedialnych, np. z: bibliotek, słowników on-line, wydawnictw e-book, autorskich stron internetowych, dokonuje wyboru źródeł internetowych, uwzględniając kryterium poprawności rzeczowej oraz krytycznie ocenia ich zawartość.

Zakres rozszerzony

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Kształcenie literackie i kulturowe.

  1. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: 5) rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
  • kompetencje cyfrowe,
  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,
  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Wymienisz główne cechy architektury baroku.
  • Omówisz ce hy malarstwa barokowego.
  • Scharakteryzujesz barokową architekturę sakralną i świecką.
  • Wskażesz wybrane zabytki sztuki barokowej.
  • Przygotujesz maturalną wypowiedź monologową w odniesieniu do zadania niejawnego (z wyposażeniem ikonicznym) na maturę ustną.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • podaje cechy barokowej architektury i malarstwa;
  • charakteryzuje barokową architekturę sakralną i świecką;
  • wymienia przykłady podanej architektury;
  • wyjaśnia efekt zatarcia granic między różnymi dziedzinami sztuki.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda poglądowa;
  • rozmowa kontrolowana;
  • metoda ćwiczeń przedmiotowych;
  • praca z tekstem kultury.

Formy zajęć

  • praca indywidualna;
  • praca w grupach;
  • praca całego zespołu klasowego; analizowanie dzieł sztuki;
  • samokształcenie. Środki dydaktyczne
  • komputer z głośnikiem i dostępem do internetu;
  • zasoby multimedialne zawarte na portalu YouTube.

Przebieg zajęć (2x45 minut lub 3x45 minut)

Lekcja 1.: Perła baroku maltańskiego – konkatedra św. Jana w Valetcie. Faza wstępna

  1. Uczniowie w ramach zadania domowego oglądają film dostępny na portalu YouTube i sporządzają słowniczek angielsko-polski, zawierający terminologię, pozwalający zrozumieć użyte w filmie pojęcia.
  2. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.
  3. Nauczyciel objaśnia termin barok. Wskazuje źródłosłów i ramy czasowe oraz cechy barokowej sztuki, korzystając z załączonej prezentacji. Uczniowie zprowadzą notatki.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wskazuje i omawia cechy architektury barokowej, korzystając z załączonej prezentacji. Uczniowie prowadzą notatki.
  2. Uczniowie oglądają film przedstawiający wnętrze konkatedry św. Jana i sporządzają listę cech stylu barokowego, które uda im się rozpoznać i nazwać:

https://www.youtube.com/watch?v=SfnjxDLFDqc

  1. Uczniowie oglądają krótki film na temat konkatedry św. Jana w Valletcie: https://www.youtube.com/watch?v=yYbxYZ8uEGc
  2. Nauczyciel opisuje wnętrze konkatedry z wykorzystaniem prezentacji.
  3. Uczniowie otrzymują słowniczek przygotowany w grupach w ramach projektu (zadanie domowe np. w Classroomie lub wykonane tradycyjnie), dzięki któremu dobrze zrozumieją terminologię użytą w filmie.
  4. Uczniowie oglądają film z zasobów (dostępny na portalu YouTube) i wskazują cechy stylu barokowej architektury na przykładzie konkatedry św. Jana w Valletcie.
  5. Uczniowie poznają inne przykłady baroku maltańskiego w architekturze (por. Prezentacja:

slajdy 45-51).

  1. Nauczyciel podaje opcje zadania domowego dla chętnych.
  2. Nauczyciel zapowiada, że tematem kolejnych zajęć będzie malarstwo barokowe na przykładach dzieł Caravaggia i zleca obejrzenie filmów oraz sporządzenie słowniczków.

Lekcja 2.: Perła baroku maltańskiego – Ścięcie św. Jana Caravaggia. Faza wstępna

  1. Uczniowie w ramach zadania domowego oglądają filmy dostępne na portalu YouTube i sporządzają słowniczek angielsko-polski, zawierający terminologię, pozwalający zrozumieć użyte w filmie pojęcia.
  2. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.
  3. Uczniowie sporządzają notatkę na temat malarstwa barokowego na podstawie wykładu nauczyciela (prowadzonego z wykorzystaniem załączonej prezentacji).

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie oglądają film Meet Caravaggio - Behind The Scenes - St John's Co-Cathedral dostępny na portalu YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ucbvrQGKIEI&t=73s
  2. Uczniowie oglądają film Caravaggio, On the Run in Malta (całość ok. 18 minut lub fragm.

The altarpiece min. 12:31-16:14) dostępny on-line: https://www.youtube.com/watch? v=ScSA7H7sG_w&t=211s

Jeśli uczniowie oglądać będą całość, warto zadać wcześniej zadanie przygotowanie słowniczka, dzieląc film na rozdziały (ok. 5 minutowe):

  1. I: Story gr. II: Malta; gr. III: The Knights gr. IV: The portrait gr. V: The vignecourt wszyscy: The altarpiece gr. VI: The escape

[jeśli nauczyciel zaplanuje realizację tematu na 3 jednostki lekcyjne] lub (wersja krótsza ok. 8-minutowa):

Uczniowie oglądają film: Caravaggio at St John's Co-Cathedral, Malta https://www.youtube.com/watch?v=TQMubsJhwiI

  1. Uczniowie wykorzystują zdobytą wiedzę, dokonując w grupach 4-osobowych analizy i interpretacji obrazu Caravaggia Ścięcie św. Jana.
  2. Uczniowie mogą też skonfrontować swoje ustalenia z wnioskami nauczyciela lub (w wersji przewidzianej na 3 jednostki lekcyjne) eksperta - historyka sztuki prof Johna T. Spike'a:

CARAVAGGIO: THE BEHEADING OF ST JOHN THE BAPTIST | INTERVIEW WITH PROF. JOHN T. SPIKE

Film dostępny on-line: https://www.youtube.com/watch?v=Hp0e7N0mIF0 Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi poszczególnych uczniów o wypowiedzi, korygując ewentualne błędy merytoryczne i /lub językowe i stylistyczne.
  2. Nauczyciel wskazuje mocne strony wypowiedzi uczniowskich, ale i dopełnia je, jeśli zajdzie taka konieczność.

Zadanie domowe Obowiązkowe:

Uczniowie samodzielnie interpretują obraz Caravaggia Święty Hieronim. Jest to zadanie doskonalące kompetencje maturalne, więc obraz traktujemy jako wyposażenie do niejawnego zadania ikonicznego:

Czym może być praca w życiu człowieka?            Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego utworu literackiego. lub:

Czy praca może być interesującym motywem tekstu kultury? Omów zagadnienie na podstawie zamieszczonego poniżej materiału oraz wybranego utworu literackiego.

Dla chętnych / dodatkowe:

Zadanie można wykonać w języku angielskim, jeśli uda się nawiązać współpracę z nauczycielem tego języka obcego w realizacji lekcji.

  1. Zredaguj folder reklamowy wybranego obiektu architektury baroku maltańskiego (nie może być to już konkatedra).
  2. Opracuj plan wycieczki do wybranego obiektu architektury baroku maltańskiego zbudowanego lub przedekorowanego zgodnie z założeniami architektury barokowej.
  3. Opisz wybrane wnętrze maltańskie zbudowane zgodnie z założeniami architektury baroku. Nadaj swojej wypowiedzi poetyckiego charakteru. Materiały pomocnicze

https://www.wga.hu/frames-e.html?/html/c/caravagg/10/62behead.html

Maria Milanowska Caravaggio. Opowieść o tym, który wyszedł z cienia [Dostępny on-line na portalu:] https://niezlasztuka.net/o-sztuce/caravaggio-opowiesc-o-tym-ktory-wyszedl-z-cienia/ https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Aci%C4%99cie_%C5%9Bw._Jana_Chrzciciela

https://rudeiczarne.pl/konkatedra-swietego-jana-w-valletcie-perla-baroku-caravaggio-i-zakonmaltanski/

Filmy na portalu YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=SfnjxDLFDqc https://www.youtube.com/watch?v=yYbxYZ8uEGc https://www.youtube.com/watch?v=ucbvrQGKIEI&t=73s https://www.youtube.com/watch?v=ScSA7H7sG_w&t=211s https://www.youtube.com/watch?v=TQMubsJhwiI https://www.youtube.com/watch?v=Hp0e7N0mIF0

Wskazówki metodyczne do wykorzystania multimediów:

Uczniowie mogą zapoznać się z w/w filmami na portalu You Tube przed lekcją, aby przygotować słowniczek w ramach pracy w grupach (projekt w Classroomie).

PREZENTACJA

zobacz prezentację ...