„Las Otras Orillas” (Drugi brzeg)
Celem wyjazdu był tygodniowy kurs „Las Otras Orillas” (Drugi brzeg), który zorganizowany był przez Chain Foundation, z siedzibą w Amsterdamie.
Tematem przewodnim programu kursu była kulturowa interakcja pomiędzy Europą a innymi częściami świata. Dlatego też na miejsce kursu została wybrana Sewilla, leżąca w Hiszpanii w regionie Andaluzja. To właśnie tam odnaleźć możemy ruiny osad z czasów rzymskich, państwo swoje utworzyli Wizygoci i wreszcie stolicę utworzyli Abbasydzi. Zajęta w XIII wieku przez króla Kastylii Ferdynanda III stała się w okresie odkryć geograficznych znaczącym punktem przeładunkowym w handlu z zamorskimi koloniami, a mając ponad 100 000 mieszkańców także jednym z największych miast kontynentu. W mieście do dziś znaleźć można zabytki wszystkich wspomnianych okresów. Istotnym dla opanowania programu kursu było także zwiedzenie Kordoby (miasta, z którego pochodził Majmonides, żydowski teolog i filozof oraz gdzie mieszkał Awerroes, arabski filozof i komentator dzieł Arystotelesa) oraz wizyta w Tarifie i Ceucie – symbolicznych dwóch miastach będących „słupami Heraklesa”, leżących po obu stronach Cieśniny Gibraltarskiej- bramy do Nowego Świata.
W czasie kursu mieliśmy okazję zwiedzić w Sewilli: największą na świecie katedrę gotycką Najświętszej Marii Panny (wraz ze znajdującym się w niej grobowcem Kolumba), wejść na górę Giraldy - dawnego minaretu, zamienionego później w wieżę katedry, obejrzeć budynek Głównego Archiwum Indii a także podziwiać Alkazar – Pałac Królewski, w którym szczególnie uwagę zwracał styl mudejar, który rozwinął się z połączenia elementów muzułmańskich i chrześcijańskich.
W Kordobie zwiedziliśmy Mezquitę, przebudowany na katedrę meczet, jedno z najwspanialszych dzieł architektury islamu oraz położoną kilka kilometrów od miasta Medinę Azahar, ruiny X-wiecznego arabskiego kompleksu pałacowego.
W trakcie trwania kursu mieliśmy okazję zapoznawać się z kulturą i sztuką regionu, dramatycznymi okolicznościami wypędzenia Arabów i Żydów z końca XV wieku i wpływ jaki uciekinierzy wywarli na Andaluzję oraz tereny północnej Afryki. Czytaliśmy poezję a także stosowaliśmy metodę dramy, odgrywając historyczne sceny w historycznych miejscach.